20 maja 2012

Spacer po ogrodzie Bianki - laureaci konkursu.

W ten niedzielny poranek zapraszam na krótki spacer po moim ogrodzie. Tym razem będę dla Was przewodnikiem.



Ogród mój nie jest duży. Można o nim powiedzieć, że jest to typowy wiejski ogród użytkowy. Rosną więc w nim warzywa, krzewy owocowe, zioła i kwiaty. Są znane pospolite rośliny. Mam także kilka ogrodowych rarytasów.



Dwa tygodnie temu zapytałam o rośliny. Różnie było. Żadnej z osób biorącej udział w zabawie nie udało się odgadnąć wszystkich roślin. Wiem, było trudno. Sprawę komplikuje jeszcze fakt, że mieszkam na północy. Wiosna przychodzi do nas dość późno. U wielu z Was prezentowane rośliny przekwitły, a u mnie dopiero zaczynały. Tak jak napisałam nie była ważna ilość rozpoznanych roślin. Każdą z osób (zgłosiło się 15) zapraszam na spacer.

Na zdjęciu numer 1 są szafirki. Następne to pierwiosnek wyniosły. Maj to miesiąc pokrzywy (zdjęcie 3). Od czwartej fotografii zrobiło się trudniej. Zdjęcie przedstawia kwitnącą jagodę kamczacką (suchodrzew jadalny). Na początku czerwca będzie można cieszyć się fioletowymi słodko-kwaśnymi jagodami. Upojny słodki zapach roztacza różowy migdałowiec. Zdjęcie 6 to mój ogrodowy rarytas – tarczownica (Peltiphyllum peltatum).



Trudno o drugą tak oryginalną bylinę. W ziemi tkwią grube, zielone, bulwiaste kłącza, które jakby nie mieszcząc się tak ukazują się ponad ziemią. Z kłączy wiosną wyrastają zupełnie nagie, wysokie do pół metra szypuły zakończone bladoróżowymi kwiatami zebranymi w nibybaldachy. Olbrzymie liście (30 cm średnicy) pojawiają się dopiero po przekwitnięciu kwiatów. W czasie deszczu zbiera się w nich woda.

Kolejne zdjęcie (7) to epimedium. Skromna cieniolubna roślina o bardzo delikatnych dekoracyjnych liściach. Wiosną epimedium zdobią ciemnoróżowe kwiaty. Tulipany znamy wszyscy. Na zdjęciu 8 to Gavota. Maj stroi ogrody połaciami niebieskich drobnych, uroczych kwiatków. To niezapominajka (9). Różowe poduchy (10) to floks szydlasty. W miliony drobnych białych kwiatów stroi się tawuła szara (11). Kwiat na diecie (jak napisała jedna z Was) to pierwiosnek lekarski (12). Wkrótce tej roślinie poświecę osobny post. Ze złotych mniszków dzisiaj mamy dmuchawce (13). 


Zawilec ogrodowy (anemon-14) rzeczywiście przypomina mak. Sasanka (15) obwieszcza nam pełnię wiosny. O stokrotce (16) moi czytelnicy już mieli okazję przeczytać kilka tekstów. Wróćcie do nich. Stokrotka kwitnie obficie. Zbierajcie je i czerpcie z niej zdrowie. Ubiorek wiecznie zielony (17) wygrzewa się w promieniach słońca. To lubi najbardziej.

I tak doszliśmy do koszyka wypełnionego pachnącymi mydełkami Feniqia.



Z żalem muszę przyznać, że mam tylko 6 mydełek. Chciałabym móc obdarować każdą z Was.

Dzisiaj los uśmiechnął się do:
  1. Joanny_26 – mydło różane płatki
  2. Anety (Zielona Pchła) – mydło lawendowe
  3. Łucji (Agulkowe Pole) – mydło z kwiatem pomarańczy
  4. Joanny (Naturalnie Zakręcona) – mydło jaśminowe
  5. Miętowego Listka – mydło rumiankowe
  6. Agnieszki - mydło z kwiatem pomarańczy

Wszystkim serdecznie dziękuję za udział w zabawie. Laureatkom gratuluję i proszę o nadesłanie (naturalna-bianka@o2.pl) danych adresowych.
Z wielką przyjemnością czytałam nadesłane odpowiedzi. Kwiat na diecie, dużoliściak małokwiatowy i skupiskowiec pewnie nie przyjmą się w używanym nazewnictwie. Oddają jednak w charakter opisanych roślin (pierwiosnek lekarski, niezapominajka, tawuła szara).
Nagrody ufundowała Autorka bloga Naturalna Bianka. Jeszcze raz gratuluję i dziękuję. Mam nadzieje, że ten spacer po ogrodzie był dla Was prawdziwą przyjemnością. Dla każdej z Was na koniec spaceru gałązka urokliwej serduszki.
Zaglądajcie do mnie. Pozdrawiam Bianka.



17 komentarzy:

  1. Dziękuję pięknie za cudowne różane mydełko, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale się cieszę :) Zapachnie mi w łazience prawdziwą Prowansją :)
    Swoją drogą, trochę kwiatków udało mi się odgadnąć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że tak. A tajemnicze nieznajome postrałam się dziś przedstawić.

      Usuń
  3. Konkurs nie należał do łatwych więc tym bardziej gratuluję laureatkom. A Twój ogród, Bianko, wspaniały!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję bardzo! Cieszę się ogromnie. Mydło z kwiatem pomarańczy z pewności doskonale będzie współgrać w pielęgnacji z moją wodą z tych cudownych kwiatów. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ojej!
    Ale się cieszę!:)
    Już nie mogę się doczekać!;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ogród masz przepiękny Bianko. Bardzo się cieszę z nagrody

    OdpowiedzUsuń
  7. Gratulacje!

    A, Ty Bianko, masz przepiękny ogród :) Lubię takie połączenia kwiatów, drzew owocowych i warzyw :)

    OdpowiedzUsuń
  8. piękny masz ogród :)
    a zwyciężczyniom gratuluję :) z mydełek na pewno będziecie zadowolone:) wiem sama próbowałam :P hehe

    OdpowiedzUsuń
  9. Konkurs był trudny, ale naprawdę super! i dobrze, że napisałaś nazwy :-)

    Gratulacje wygranym!

    A ogród cudny. U mnie na południu znó jest tak, jak tradycja każe: wszyscy mają ogródek - kwiatki i ogród- na typowo warzywno-owocowe sprawy :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem trudny był to konkurs. Bardzo mnie ucieszyło, że tyle osób podjęło wyzwanie. Nie ważne, że nie wszystkie rośliny były znane. Mam nadzieję, że trochę przybliżyłam niektóre rośłiny. Tak jak napisałam mieszkam na północy, kilka lat temu przeniosłam się na wieś. Ogrody są tutaj różne. Ja cenię sobie własne warzywa i owoce, więc dużą część zajmują grządki. Kwiatków też trochę jest, co było można zobaczyć.

      Usuń
  10. Zapraszam do zabawy. Zostałaś otagowana.
    http://limonkabio.blogspot.com/2012/05/tag-wiem-co-jem.html
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Marzę o skrawku własnej ziemi. Urządziła bym taki dziki ogród z kwiatami, ziołami, chwastami...eh rozmarzyłam się. Piękny jest Twój ogród.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzenia mają to do siebie, że się spełniają. Trzeba tylko chcieć. Mój ogród to wiele lat temu było marzenie, mrzonka. A potem pojawił się kawałęk ziemi. Wierzę, że zrealizujesz swoje marzenia.

      Usuń

Zostaw ślad po sobie... Będzie mi miło przeczytać. Jeśli chcesz zapytać - pytaj. Chętnie odpowiem.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...